2008-09-11
 11:12:53

Arbetslös och trött på ams!

Detta skrev jag nyss till min handläggare på ams.


"Hejsan!


Jag vet inte riktigt hur jag ska börja, men jag börjar bokstavligen bli knäpp på hur världen ser ut.

I allafall här i Sala. Är det fortfarande stopp från regeringen när det gäller praktikplatser och

utbildningar? Den största frågan jag ställer mig som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på är;

borde inte jag ingå i den kategori som borde prioriteras först när det gäller att få hjälp?

Allt verkar så bakvänt! Jag tänker tex på hur det har sett ut för mig i alla år och att ingenting händer.

Jag skriver in mig på ams, hoppar av, börjar plugga, hoppar av, skriver in mig på ams osv osv.

Vad krävs från min sida för att nåt ska hända? Jag vet, alla andra vet, ni vet att vara

ensamstående och ingen utbildning eller körkort är väldigt svårt.

Speciellt när det gäller att söka jobb. Nånting som jag fortfarande har fruktansvärt svårt att släppa

är den gången som jag verkligen kom på vad jag vill syssla med, efter alla år som jag "pendlat" fram och

tillbaka som ett stort frågetecken och inte vetat nånting. Men ändå, jag hade hittat nåt som jag ville göra,

som jag brann för, nånting jag aldrig upptäckt förut. Och jag får ett Ja efter att ha lyckats övertala varför

jag borde få utbildningen. Fixar praktiken, tar mig dit UTAN körkort och jobbar obekväma tider men stortrivs, och får sen

ett nej till utbildning för att jag inte har nå körkort. Och jag återkommer till ams lika arbetslös igen, och så länge

jag bara ska sitta här, skicka ut jobbansökningar och inte kan göra mer än så för att regeringen satt stopp för allt annat,

så kan jag lova dig att inte ett skit kommer att hända! Jag kommer inte att få nåt jobb. Jag vill ha min utbildning.

Så mycket pengar som jag kostar för andra för att jag går arbetslös, min svetstutbildning på 6mån eller 1år kan omöjligt kosta

ens hälften av vad jag har kostat under alla dessa år. Med den där utbildningen så hade jag garanterat jobb direkt efteråt, och inte bara

på ett ställe, jag kan nog rabbla upp ett tiotal ställen. Och det roliga i det hela är att under praktiken så tog jag mig till och från jobbet utan körkort, varför skulle jag inte ta mig dit om jag var anställd där då utan körkort. Och med utbildningen i handen, ett fast jobb direkt, så skulle det hinna gå kanske två månader så skulle jag ha mitt körkort. Om mitt liv ser likadant ut om 1 eller 3 år, så lovar jag att jag inte har nå körkort då heller för i dagens läge kommer jag aldrig ha råd med det!! Och därför ska jag inte ha rätten till en utbildning !?! Som

samhället skulle tjäna på!?! Jag kommer ju ingenstans, ingenting händer! Jag känner mig grundlurad av ams, som gjorde mig så överlycklig

över den där utbildningen och sen tar den ifrån mig! För snart ett år sen hade jag varit färdigt, och jag hade inte setat här idag. Jag hade

haft fast tjänst. Och förmodligen i en helt annan stad eftersom livet står still i Sala!"


Ja jag är fruktansvärt less på detta!!!

Nu ska det ske förändringar!


Linda

Bra skrivet frun <3



PUBLICERAT: 2008-09-11, 11:57:57 | URL: http://lmongo.blogg.se/
Sandra

Fan de där va bra skrivet tjejen ;) Och ja inom svets finns de MASSOR med jobb... Kram!



PUBLICERAT: 2008-09-12, 10:22:38 | URL: http://cevinsmamma.blogg.se/
Maria

Stå på dig gumman =)


Monica

Jag håller helt klart med dig!

så jävla trött på det stället..

det enda dem gör är att sitta på

sina rövar och fika.. nån hjälp det får man ej!!!



PUBLICERAT: 2008-09-13, 11:18:02 | URL: http://Monica28.blogspot.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: